Gamescom 2019 de hoogte en diepte


Gamescom 2019 wordt weer een succes

Gamescom is de grootste handelsbeurs voor computer- en videogames ter wereld. Er zijn ook tal van hoogtepunten op de Gamescom 2019, omdat veel fabrikanten de beurs gebruiken om belangrijke aankondigingen te doen en nieuwe games te introduceren. Het aantal bezoekers is enorm, net als in de afgelopen jaren

De belangrijkste aankondigingen van games op Gamescom 2019

Zoals elk jaar zit Gamescom 2019 vol met makers die de enorme mediahype gebruiken om hun nieuwste games aan te kondigen. Een van de absolute hoogtepunten op de huidige gamesbeurs is Borderlands 3. De actiegame zorgt voor enorme opwinding en lange rijen. Evenzo zijn de Cyberpunk 2077-spelers even enthousiast. Andere games die veel aandacht trekken, zoals gepresenteerd tijdens de openingsopening van Gamescom in 2019, zijn Comanche, Synced, Port Royale 4 en Humankind. Maar bovendien moet niet worden vergeten dat er ook enkele klassiekers zijn die misschien niet de grote buzz krijgen, maar nog steeds erg populair zijn. Een van de grote hoogtepunten in de komende maanden op de gamesmarkt zou bijvoorbeeld Anno 1800 kunnen zijn. De Anno-serie van Ubisoft is een van de grote klassiekers op de gamesmarkt en heeft een trouwe fans. Ook FIFA 20 en de verschillende andere sportspellen van EA Sports, die elk jaar in een nieuwe variant uitkomen, zijn ervaring voor kassa’s. Op de Gamescom van dit jaar zijn er misschien niet de meest spectaculaire technische innovaties, maar veel langverwachte vervolg op populaire games. deHet openen van Gamescom was een echte hit, zoals we al hebben gemeld.

cyberpunk2077

Enorme bezoekersstroom wordt digitaal geregeld

Na een aantal dramatische scènes vorig jaar in de wachtrij bij Gamescom, introduceerden de organisatoren dit jaar digitale wachtrijen, dus het is niet absoluut noodzakelijk om voor een stand te wachten om binnen te komen. Het probleem: de scores zijn geweldig, maar de bezoekersstroom is nog groter. Dit jaar worden ongeveer 370.000 bezoekers verwacht. Vooral bij de tribunes van de grote hoogtepunten zoals Borderlands 3 is het daarom moeilijk om erin te komen. Maar met de digitale wachtrijen is de situatie nu op zijn minst een beetje meer ontspannen, omdat het niet langer nodig is om de ruimte fysiek te laten gelden zodra deze is veroverd. Als de groei van Gamescom aanhoudt, zal het waarschijnlijk binnenkort nodig zijn om de show te verlengen. Al vier dagen zijn nauwelijks genoeg om de enorme menigte bezoekers te kanaliseren. Om deze reden is de eerste dag al gereserveerd voor vakbezoekers, omdat de journalisten de mogelijkheid moeten hebben om de verschillende scores en fabrikanten te bezoeken zonder voor altijd te wachten. Het werkte dit jaar weer goed, maar voor de gewone bezoekers die op Gamescom 2019 van de virtuele naar de echte wereld overschakelen, is de situatie niet altijd gemakkelijk. Maar het enthousiasme is enorm en vooral veel jonge spelers maken van de gelegenheid gebruik om de beurs te bezoeken. zonder ooit te wachten om de verschillende scores en fabrikanten te bezoeken. Het werkte dit jaar weer goed, maar voor de gewone bezoekers die op Gamescom 2019 van de virtuele naar de echte wereld overschakelen, is de situatie niet altijd gemakkelijk. Maar het enthousiasme is enorm en vooral veel jonge spelers maken van de gelegenheid gebruik om de beurs te bezoeken. zonder ooit te wachten om de verschillende scores en fabrikanten te bezoeken. Het werkte dit jaar weer goed, maar voor de gewone bezoekers die op Gamescom 2019 van de virtuele naar de echte wereld overschakelen, is de situatie niet altijd gemakkelijk. Maar het enthousiasme is enorm en vooral veel jonge spelers maken van de gelegenheid gebruik om de beurs te bezoeken.

Cosplay is een speciale attractie bij Gamescom

Het is een leuke traditie die veel game-fans vermommen bij het bijwonen van een gamesbeurs. De zogenaamde cosplay geeft spelers de mogelijkheid om hun favoriete rollen in te nemen. Het is vaak verbazingwekkend hoeveel moeite bezoekers besteden om videogamehelden te worden. In het “Cosplay Village” ontmoet u de bezoekers die een speciaal kostuum dragen en er zijn wedstrijden waarin de mooiste kostuums worden uitgereikt. Het is geweldig voor spelmakers om te zien dat veel spelers zich identificeren met de merken en personages in de spellen. Uiteindelijk draagt ​​dit ook bij aan het feit dat de industrie geld verdient met merchandising naast de inkomsten uit de games. Dit jaar is het gebied voor merchandising, dat wil zeggen voor de verkoop van knuffels, ruilkaarten en andere fanartikelen, uitgebreid met in totaal 50 procent. Dit alleen al maakt duidelijk hoe groot het bedrijf nu is en hoe groot het belang voor de bedrijven is. In merchandising bevindt de gamesindustrie zich echter nog steeds in het leerproces, althans in vergelijking met de filmindustrie of de muziekindustrie. Maar van jaar tot jaar groeit de omzet en evenementen zoals Gamescom 2019 dragen hieraan bij. Op dit moment is er geen limiet te verwachten, want elke nieuwe generatie zal nieuwe game-fans brengen. In toenemende mate zijn er ook games voor oudere klanten, omdat de jongste generatie fans van videogames nu al met pensioen is. Maar de game-industrie is nog ver verwijderd van een volledige penetratie van de samenleving. Hoe groot het bedrijf ondertussen is en hoe groot het belang voor de bedrijven is. In merchandising bevindt de gamesindustrie zich echter nog steeds in het leerproces, althans in vergelijking met de filmindustrie of de muziekindustrie. Maar van jaar tot jaar groeit de omzet en evenementen zoals Gamescom 2019 dragen hieraan bij. Op dit moment is er geen limiet te verwachten, want elke nieuwe generatie zal nieuwe game-fans brengen. In toenemende mate zijn er ook games voor oudere klanten, omdat de jongste generatie fans van videogames nu al met pensioen is. Maar de game-industrie is nog ver verwijderd van een volledige penetratie van de samenleving. Hoe groot het bedrijf ondertussen is en hoe groot het belang voor de bedrijven is. In merchandising bevindt de gamesindustrie zich echter nog steeds in het leerproces, althans in vergelijking met de filmindustrie of de muziekindustrie. Maar van jaar tot jaar groeit de omzet en evenementen zoals Gamescom 2019 dragen hieraan bij. Op dit moment is er geen limiet te verwachten, want elke nieuwe generatie zal nieuwe game-fans brengen. In toenemende mate zijn er ook games voor oudere klanten, omdat de jongste generatie fans van videogames nu al met pensioen is. Maar de game-industrie is nog ver verwijderd van een volledige penetratie van de samenleving. Maar van jaar tot jaar groeit de omzet en evenementen zoals Gamescom 2019 dragen hieraan bij. Op dit moment is er geen limiet te verwachten, want elke nieuwe generatie zal nieuwe game-fans brengen. In toenemende mate zijn er ook games voor oudere klanten, omdat de jongste generatie fans van videogames nu al met pensioen is. Maar de game-industrie is nog ver verwijderd van een volledige penetratie van de samenleving. Maar van jaar tot jaar groeit de omzet en evenementen zoals Gamescom 2019 dragen hieraan bij. Op dit moment is er geen limiet te verwachten, want elke nieuwe generatie zal nieuwe game-fans brengen. In toenemende mate zijn er ook games voor oudere klanten, omdat de jongste generatie fans van videogames nu al met pensioen is. Maar de game-industrie is nog ver verwijderd van een volledige penetratie van de samenleving.

cosplay op gamescom 2019

Nieuwe trend: games huren in plaats van kopen

Op de Gamescom 2019 wordt duidelijk dat er veel gameproviders zijn die zich richten op providers zoals Amazon Prime en Netflix in de verkoop. Ondertussen zijn er een aantal bedrijven die hun spellen niet alleen te koop aanbieden, maar ook te huur. Het eenvoudige idee: spelers kunnen het spel gedurende een bepaalde periode gebruiken en er een vergoeding voor betalen. Het grote voordeel van dit bedrijfsmodel: de bedrijven krijgen niet slechts één keer geld. Het zal echter waarschijnlijk betekenen dat niet alleen individuele games kunnen worden gehuurd, maar veel verschillende games op één portal. Er zijn al dergelijke aanbiedingen, maar qua verkoop lopen de verkoopspellen nog steeds duidelijk voorop. Maar het is ook duidelijk dat er een grote bereidheid is bij de videogamefans om regelmatig te betalen. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk uit de grote rollenspellen op internet, zoals World of Warcraft. Voor deze uitgebreide spellen betalen klanten niet alleen de aankoopprijs, maar ook een abonnement om online tegen talloze andere spelers in de virtuele werelden te concurreren. De game-industrie groeit al jaren en misschien is het Netflix-model een goede gelegenheid om de omzet te verhogen.

Retro Area is de plek voor nostalgica

De Retro Area is al een mooie traditie op de Gamescom 2019. Elk jaar worden in een relatief groot gebied op de beurs oude klassiekers getoond. Voor de nostalgici die nog steeds dromen van de games op de Atari, C64 of Amiga, is de Retro Area precies goed. De bezoekers hebben de mogelijkheid om verschillende spellen uit te proberen, niet alleen de oude klassiekers worden aangeboden. Veel mensen weten niet dat nieuwe spellen nog steeds door liefhebbers voor de oude spelsystemen worden ontwikkeld. De programmeurs van vandaag kunnen geweldige geluiden en afbeeldingen uit de oude dozen halen. Zelfs jonge bezoekers moeten zichzelf trakteren op een bezoek aan de Retro Area om een ​​idee te krijgen van hoe de games eruit zagen in de begindagen van het tijdperk van de videogames. Hoewel de spellen tegenwoordig veel kleurrijker, uitgebreider en spectaculairder zijn, overleven veel van de klassieke spelideeën tot op de dag van vandaag. Er zijn zelfs enkele experts die beweren dat de spellen in het verleden beter waren, omdat de programmeurs en spelontwerpers veel creatiever moesten zijn vanwege de beperkte middelen. Maar dat is waarschijnlijk gewoon typisch nostalgisch geklets. Als je geïnteresseerd bent in videogames, moet je op zijn minst weten wat de rolmodellen van de topgames van vandaag zijn. Een beetje historische kennis kan nooit pijn doen, zelfs als het gaat om de nieuwste computergames. omdat de programmeurs en game-ontwerpers veel creatiever moesten zijn vanwege de beperkte middelen. Maar dat is waarschijnlijk gewoon typisch nostalgisch geklets. Als je geïnteresseerd bent in videogames, moet je op zijn minst weten wat de rolmodellen van de topgames van vandaag zijn. Een beetje historische kennis kan nooit pijn doen, zelfs als het gaat om de nieuwste computergames. omdat de programmeurs en game-ontwerpers veel creatiever moesten zijn vanwege de beperkte middelen. Maar dat is waarschijnlijk gewoon typisch nostalgisch geklets. Als je geïnteresseerd bent in videogames, moet je op zijn minst weten wat de rolmodellen van de topgames van vandaag zijn. Een beetje historische kennis kan nooit pijn doen, zelfs als het gaat om de nieuwste computergames.


Gamescom 2019 Awards brengen wereldwijde aandacht

Wat zou een spellenbeurs zijn zonder prijzen? Natuurlijk zijn er ook prijzen te winnen op Gamescom 2019. De eerste prijzen zijn al toegekend. De Gamescom-jury maakte hun winnaars bekend tijdens de openingsceremonie. De beste actiegame werd bijvoorbeeld toegekend aan Doom Ethernal door de Duitse fabrikant ZeniMax. Maar op Gamescom 2019 is er niet alleen een jury die prijzen toekent. Bezoekers hebben ook de mogelijkheid om prijzen toe te kennen. Op de laatste dag van de beurs worden de winnaars van de publieksprijzen bekendgemaakt. De ervaring leert dat bezoekers kiezen voor andere spellen dan de jury, zodat alle fabrikanten die nog niet naar de trein zijn gekomen, de hoop niet mogen opgeven. Het is in elk geval een mooie eer om een ​​Gamescom Award te ontvangen. Dit is niet alleen goed op de spelverpakkingen en websites van fabrikanten. Terwijl je investeerders zoekt om uitgebreide nieuwe spellen te ontwikkelen, is het altijd een goed idee om enkele prestigieuze prijzen te tonen. Maar uiteindelijk natuurlijk, vooral als de spellen commercieel succesvol zijn. Of, om het preciezer te zeggen, spelers beslissen welke spellen en bedrijven aan het einde van de dag de markt domineren.

Door Engelbert Breitner | 22 augustus 2019 

Awards genre:

Best action-adventure game – Blacksad: Under the Skin (astragon Entertainment)
Best action game – Doom Eternal (ZeniMax Germany)
Best family game – Concrete Genie (Sony Interactive Entertainment)
Best racing game – Grid (Codemasters)
Best role-playing game – Wasteland 3 (Koch Media)
Best simulation game – Planet Zoo (Frontier)
Best sports game – Roller Champions (Ubisoft)
Best strategy game – Desperados III (THQ Nordic)
Most original game – Dreams (Sony Interactive Entertainment)

Awards platform:

Best Xbox One game – Gears 5 (Microsoft)
Best Nintendo Switch game – The Legend of Zelda: Link’s Awakening (Nintendo)
Best PlayStation 4 game – Dreams (Sony Interactive Entertainment)
Best mobile game – Nightwar: Mobile Edition (HandyGames)

Best PC game – Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint (Ubisoft)

Sluit Menu